Zahájení školního roku - důležité informace
Pravidla
pro provoz ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
na začátku školního roku 2020/2021 vzhledem ke COVID-19
Obecná pravidla
- škola zahájí svou činnost ve školním roce 2020/2021 v plném rozsahu v souladu s platnými předpisy
- od žáků se před příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti
- nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla při organizaci vstupu do budovy a pohybu osob před budovou
- nejsou stanovena žádná závazná plošná omezení počtu žáků ve třídách, odděleních, studijních skupinách
- zatím není zavedena plošná povinnost nošení ochranných prostředků dýchacích cest (rouška) ve třídě ani ve společných prostorách školy (šatny, chodby, cesta do jídelny a čekání na vydání stravy v jídelně) – povinnost nošení roušek ve společných prostorách školy bude zavedeno při nepříznivém vývoji situace popř. stupni pohotovosti II (oranžový semafor)
- je nutné dodržovat zásady osobní a provozní hygieny (dezinfekce rukou, úklid prostor, dodržování základních hygienických pravidel
- je nutné nabádat žáky k dodržování sociální distance (vzdálenost mezi žáky zejména ve frontě na oběd, o přestávkách apod.)
- žák by měl mít preventivně v tašce alespoň jednu roušku
Pravidla pro zahájení školního roku 2020/2021
- slavnostního zahájení školního roku se se žáky 1. ročníku mohou účastnit i jejich zákonní zástupci s rouškou
- na začátku školního roku bude provedena aktualizace kontaktů na všechny účastníky vzdělávacího procesu (telefon, e-mail, adresa pobytu) – zaměstnanců (aktualizaci provede škola), žáků a jejich zákonných zástupců (aktualizaci provedou třídní učitelé ve svých třídách)
- škola bude vhodným způsobem informovat o stanovených hygienických a protiepidemických pravidlech své zaměstnance, žáky i jejich zákonné zástupce (u zaměstnanců provede osobně vedení školy, u žáků provedou třídní učitelé, zákonní zástupci získají informace na stránkách školy
- škola upozorňuje zaměstnance školy, zákonné zástupce žáků, že osoby s příznaky infekčního onemocnění nesmí do školy vstoupit
- škola upozorňuje zákonné zástupce žáků a další osoby, aby návštěvy školy eliminovali, nechodili pokud nebudou mít vážný důvod!!! Vstup možný pouze přes kancelář školy.
- škola na základě vývoje epidemické situace v průběhu roku zváží konání aktivit, které nejsou nutné pro naplnění ŠVP a při kterých dochází ke koncentraci vyššího počtu osob
- aktivity jiných subjektů v prostorách školy (využití tělocvičny) bude možno organizovat s tím, že po skončení aktivit bude zajištěno řádné provětrání, úklid a dezinfekce užívaných prostor
- v případě konkrétní mimořádné situace spojené s onemocněním COVID-19 je škola vždy povinna postupovat podle pokynů KHS a dodržovat všechna platná mimořádná opatření vyhlášená příslušnou KHS nebo plošně Ministerstvem zdravotnictví ČR
Hygienická pravidla
- u vstupu do budovy školy, v každé učebně, v jídelně a u tělocvičny jsou k dispozici prostředky k dezinfekci rukou v nádobách s dávkovačem
- po příchodu do budovy si každý žák ve třídě umyje důkladně ruce, popř. provede dezinfekci rukou a dodržuje hygienu rukou po celou dobu svého pobytu ve škole. Škola na nutnost takového postupu opakovaně upozorňuje.
- bude opakovaně prováděno časté a intenzivní větrání učeben a ostatních využívaných prostor školy
- v učebnách a na WC je zajištěno bezpečné osušení rukou vysoušeči rukou nebo jednorázovými papírovými ručníky (Jednorázové papírové ručníky ani vlhčené kapesníky nepatří do mísy, ale do odpadkového koše)
- škola je vybavena bezkontaktními teploměry ke kontrolnímu měření teploty žáků nebo zaměstnanců školy v případě podezření na infekční onemocnění (1 ks v ředitelně, 1 ks v kanceláři školy)
Standard úklidu
- zaměstnanci úklidu jsou předem informováni o hygienických zásadách a o potřebě čištění a dezinfekce povrchů a předmětů
- důraz je kladen na opakovanou dezinfekci povrchů nebo předmětů, které používá větší množství osob (kliky dveří, baterie umyvadel, splachovadla, spínače světel). Bude prováděna několikrát denně.
- denně bude prováděn úklid všech místností, ve kterých se žáci pohybují, úklid povrchů a ploch bude prováděn na mokro s použitím dezinfekčních přípravků, koberce se vysávají
- odpadkové koše jsou vyprazdňovány minimálně jednou denně
- úklid a dezinfekce hygienických zařízení probíhá vícekrát denně
- probíhá průběžné větrání prostor školy před příchodem žáků a po jejich odchodu
Postup v případě podezření na výskyt nákazy COVID 19
- škola má povinnost předcházet vzniku a šíření infekčních nemocí. Povinnost je naplněna tím, že zajistí oddělení žáka, který vykazuje známky akutního onemocnění od ostatních žáků a zajistí nad ním dohled zletilé osoby.
- mezi příznaky infekčního onemocnění patří: zvýšená teplota (normální tělesná teplota je do 37°C), horečka, dušnost, bolest v krku, bolest hlavy, bolesti svalů a kloubů, průjem, ztráta chuti a čichu
- pokud jsou příznaky patrné již při příchodu žáka do školy, není žák vpuštěn do školy za podmínky, že je přítomen jeho zákonný zástupce
- pokud jsou příznaky patrné v průběhu přítomnosti žáka ve škole, žák si nasadí roušku a je umístěn do předem připravené místnosti do izolace a současně je informován jeho zákonný zástupce
- ve všech výše uvedených případech škola informuje zákonného zástupce o tom, že si má žáka vyzvednout ze školy a že má telefonicky kontaktovat praktického lékaře, který rozhodne o dalším postupu
- v případě pouhého podezření na výskyt nákazy COVID-19 ve škole škola sama KHS nekontaktuje
- pokud se příznaky infekčního onemocnění objeví u zaměstnance školy, přeruší aktivitu a školu s použitím roušky co nejrychleji opustí
- žákovi s příznaky infekce, které jsou projevem chronického onemocnění (včetně alergií) je umožněn vstup do školy pouze v případě, prokáže-li, že netrpí infekční nemocí
Postup při výskytu onemocnění COVID-19 u žáka nebo zaměstnance
- v případě výskytu onemocnění zpravidla školu kontaktuje KHS – provádí šetření, rozhoduje o opatřeních
- škola o opatřeních KHS a o případné úpravě způsobu vzdělávání informuje neprodleně žáky, jejich zákonné zástupce, zaměstnance školy a svého zřizovatele
Prezenční x distanční způsob výuky
- škola začne vyučovat prezenčním způsobem výuky
- pokud by v rámci opatření KHS (např. karanténa) klesl počet přítomných žáků na méně než polovinu (i ve třídě), škola začne poskytovat nepřítomným žákům distanční výuky, u přítomných žáků pokračuje prezenční výuka
- pokud bude nařízena karanténa celé třídě, probíhá distanční výuka v plném rozsahu
- žáci mají povinnost se distančně vzdělávat, jejich práci je možno hodnotit
Školní stravování
- v rámci možností školy je zajištěno za uvedených doporučení z manuálu MŠMT
- je zajištěna hygiena a úklid podle pravidel v předchozím textu.
- není umožněn samoobslužný výdej, zrušeny samoobslužné bufety, veškerou obsluhu strávníků provádí zaměstnanec školy za stanovených hygienických opatření(pití, polévka, příbor)
- pro cizí strávníky není možné z kapacitních důvodů stravování dle stanovených kritérií zabezpečit
- pro výdej stravy do jídlonosičů stanoví stanoví vedoucí školní jídelny pravidla pro manipulaci s doneseným nádobím tak, aby nebyl ohrožen zdravotně nezávadný provoz školní jídelny. Pokud nebude toto proveditelné, nelze stravu cizím strávníkům do pominutí nebezpečí vydávat.